Przejdź do treści

„Natalia Anna Kalisz ukazuje tajemnicze, posągowe, a przy tym mroczne oblicze kobiecości na grafikach wykonanych w autorskiej, mieszanej technice. Wykorzystuje w niej cechy rysunku, malarstwa, fotografii, w tym autoportretu.  
Zaprezentowane przez nią osoby, zaciemniane czernią, rozświetlane bielą, znajdują się pomiędzy mrokiem a jasnością, bólem istnienia a nadzieją na odrodzenie. Gęstwina kresek współgra z gęstwiną znaczeń; obie zdają się narastać. Wydłużenie, schematyzacja figur, przykrytych rodzajem szaty, a także bijące od nich hieratyczność, niedostępność, kojarzą się z Madonnami z bizantyjskich ikon. Pierwowzorem postaci, jakie prezentuje artystka, jest jednak mezopotamska Isztar, bogini wojny i miłości. Bohaterkom kompozycji graficzki, rzucającym hipnotyczne spojrzenia, blisko jest także do kusicielskich i niebezpiecznych femme fatale. Ta poetyka, łącznie z estetyką: falistymi, elastycznymi liniami czy gęsto kładzionymi, często abstrakcyjnymi formami, nasuwa skojarzenie z dziełami Gustava Klimta. Boginie z tych prac nie tylko niosą pokłady wewnętrznej mocy, ale – paradoksalnie – potrzebują osłony. Gwarantuje ją kostium, będący rodzajem kokonu albo zbroi. Kalisz uwidacznia go, wyraźnie oddzielając od niego pozostałe płaszczyzny, różnicując powierzchnię przedstawienia. Szata chroni wnętrze przed destrukcyjnymi wpływami z zewnątrz (…)”.

Marta Motyl / fragm. tekstu do wystawy „Wielka Bogini”.



” Prezentacja Natalii Anny Kalisz w Galerii Re:Medium pt.: „Destrudo” jest drugą wystawą artystki w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Destrudo w teorii psychoanalizy stworzonej przez Zygmunta Freuda, jest pojęciem oznaczającym popęd śmierci, który wraz z przeciwstawnym mu popędem życia bardzo mocno determinuje osobowość człowieka i kieruje jego  motywacjami. Te dwa obce sobie instynkty, współistniejące i zasilające się wzajemnie – popęd życia i śmierci, artystka odczuwa jako jedność. Jest to jej filozofia i strategia przetrwania. W jej odczuciu czyni ją to częścią nieprzerwanego cyklu. Nie identyfikuje ona jednak destrudo jednoznacznie z destrukcją czy ze zniszczeniem. Wbrew potocznemu rozumieniu pojęcie to nie musi być jednoznacznie identyfikowane z negatywnym nastawieniem do świata, wręcz przeciwnie, osoby przejawiające ten popęd często mają silną motywację do działania i dążą do osiągnięcia wyznaczonych celów, gdyż każdy dzień traktują jak wyzwanie do działań. Często przejawiają nieprzeciętne zdolności i wrażliwość na krzywdę innych ludzi. Taka interpretacja odnosi się więc raczej do świadomego życia, obfitującego w pełnię doświadczeń. Termin destrudo staje się rodzajem łącznika między materią życia, która jest znoszona przez vanitas.

Natalia Kalisz w swoich działaniach twórczych podejmuje poważną tematykę dotyczącą cyklu narodzin, życia i przemijania, ludzkiej natury, pochodzenia świata. Interesuje się relacjami życia i śmierci, przemijaniem, wierzy w zbawczą siłę sztuki, w jej moc przekraczania czasu. W swoich wizjach artystycznych nie odwołuje się jednak do marności, do bezsensowności naszej egzystencji, wręcz przeciwnie, przekazuje dobre emocje, stawia pytanie o sens naszego istnienia, o naukę, o świadomość przeżywanego życia i podjętą drogę ku zrozumieniu. Bez przepracowania i zrozumienia definicji vanitas – naprawdę nie żyjemy.

Dzieła prezentowane w Galerii Re: Medium ukazują wyjątkową wrażliwość Natalii Kalisz na to, co dzieje się wokół niej. Bardziej wnikliwa analiza jej twórczości odsyła widza do różnorodnych, niekiedy biegunowo odległych znaczeń, kontekstów i inspiracji, co sprawia, iż wpisanie jej twórczości w jakiś konkretny nurt jest niemożliwe. Prace artystki przywołują ikonografię sztuki sakralnej z minionych epok, lecz osoby, atrybuty, przedstawione są w indywidualny i oryginalny sposób. Chętnie zestawia prace w formę poliptyku czy tryptyku ołtarzowego, ukazuje specyficzne mikrospektakle, w których tradycje sztuki sakralnej stają się rodzajem kostiumu, scenografii ujęcia dla współczesnej prezentacji grafiki. Autorka chce sprawdzić siłę i nośność owych schematów kompozycyjnych, gdy zostaną zderzone z estetyką jej prac. Nieustannie poszukuje idealnych środków wyrazu, wewnętrznych wyobrażeń, poprzez własną ekspresję stara się wyrazić to, co niewyrażalne, a „natchnienie, czymkolwiek ono jest, rodzi się z bezustannego nie wiem”.

— Adriana Michalska / 2018 / fragm. tekstu do folderu wystawy „Destrudo” w Galerii Re:Medium


” Natalia Kalisz jest młodą łódzką artystką, której sztukę zauważono nie tylko nagradzając ją bardzo dobrymi wynikami na zakończenie studiów w dziedzinie grafiki i rysunku na łódzkiej ASP, ale także zauważywszy jej interesujące eksperymenty warsztatowe i poważny stosunek do sztuki zorganizowano kilka pokazów indywidualnych jej prac w Łodzi. Zważywszy na miłą powierzchowność artystki, jej nienaganne maniery i bystry umysł obserwatora rzeczywistości trudno, na pierwszy rzut oka, zorientować się, że jej procesowi twórczemu towarzyszy specjalna wrażliwość i doświadczenie osobiste, dotyczące problematyki śmierci i zła. Zło widoczne w małostkowości panujących, zło ludzkich wyborów, zło rozumiane jako brak wiary w zwycięstwo dobra, zło jako cyniczny skutek świata opartego o dominację pieniądza jako głównej wykładni wartości człowieka.

Postaci, które zasiedlają jej obrazy pomimo dużej ekspresji twarzy i gestów są unieruchomione przez klatkę obserwowanego je obiektywu i ciasny kadr, nie zawierający żadnych punktów odniesienia. Ubezwłasnowolnione, zredukowane do bycia obiektami, sami ze swoim zwątpieniem, cierpieniem, obsesyjnie wyrażaną samotnością. Wiele z tych portretów modeli posiada pewną ilość wariantów. Sekwencje zatrzymujące w zwolnionym tempie ich przerażenie, wiszą w pustce. Nic na obrazie nie wyjaśnia przyczyny tych ekspresyjnie przedstawionych stanów psychicznych. Przemyślnie zbudowana konstrukcja, prosta i klarowna ,zawieszająca owe figury w białej lub czarnej pustce nie daje szans na uwolnienie ich od złowrogiego świata. „Apokaliptyczne” gesty ciała melancholijny wyraz twarzy naprowadzają nas na myślenie o dawnym malarstwie.

Artystka czerpie z ekspresji późnogotyckich ołtarzy (zwłaszcza scen pasji) jak i XVII wiecznego klasycyzmu czy XIX wiecznego malarstwa symbolicznego. Widać to w jej surowej estetyce prac, ekspresji twarzy, biało-czarnym mrocznym kolorycie tworzonych przez nią rysunków, grafik i fotografii. Matematyczna precyzja i logika tych gestów wywołuje odczucie samotności. Brak ucieczki przed domniemanym cierpieniem , katastrofą, końcem świata buduje melancholijny nastrój i nieuchronne wrażenie końca wszelkich systemów wartości. „Mówiąc słowami Rolanda Barthesa opozycja („nóż wartości”)występuje zawsze i wszędzie pomiędzy wyjątkiem i regułą. A zatem jeśli śmiertelność i przemijalność są normą w świecie ludzkim, to trwałość można osiągnąć jedynie jako wyjątek.” 1)

Jej kompozycje są jak domyślne „Klatki” z filmu „The Cube”, a położenie odwzorowywanych w pracach Kalisz postaci bardzo przypomina sytuację bohaterów, w którym otwierający się i zamykający mechanizm ograniczeń pokazuje klaustrofobiczną przestrzeń tymczasowej wolności .Świat pełen przemocy i niesprawiedliwości społecznej, wynaturzeń moralnych, nagłych śmierci i tragedii, w której współcześnie egzystują miliony ludzi dosłownie lub za pośrednictwem mediów elektronicznych wirtualnie –trafia na wrażliwca, empatycznego obserwatora, jakim jest Natalia. Wiele z jej portretów nosi wyraźne piętno tego obciążenia, jakiś tragicznych przeżyć, których przyczyny pozostają tajemnicą ukrywaną przed widzem. I mimo iż to właśnie nie temu światu poświęcone są jej prace, to w domyśle „nie ma może czego żałować”, zważywszy na jego niedoskonałe aspekty. „Zmaganie o nieśmiertelność to walka ze wszystkim co zdradza pospolitą śmiertelność ,walka z tym co małe, obmierzłe ,potoczne niskie, powtarzalne.” „Zmaganie o nieśmiertelność oznacza także wypowiedzenie wojny wszystkiemu, co mocno zakorzenione jest w „zwyczajnej obecności”, w materialnym bycie świata” 2) (…) Jak przedstawiał cytowany przez mnie Zygmunt Bauman „jedynie poprzez kształtowanie etycznego „ja” człowieczeństwo może być zupełne. Jedynie w tym kształtowaniu osiąga subtelne połączenie, poszukiwane pojednanie wyjątkowości i wspólnoty.” (…) I jak mawiał Levinas : „troska o Innego” aż po samopoświęcenie aż po możliwość oddania życia ta odpowiedzialność to coś niezbywalnego w głębokim odczuwaniu egzystencji, która bez tego byłaby pusta i samolubna. „Czyniąc siebie dla innych, czynię siebie dla siebie, nadaje znaczenie swojemu byciu-w –świecie, odbieram światu licencję na zbywanie mojej obecności, zmuszam świat do uwagi, do lęku przed zbliżającą się śmiercią i żałoby po jej nadejściu” 3)”.

Przypisy:
1)Zygmunt Bauman,” Śmierć i nieśmiertelność. O wolności i strategii życia”, Wydawnictwo Naukowe PWN 1998 . s.82 2) op.cit.s.83
3)op.cit. s.242

Jolanta Ciesielska / 2013 / Między cieniem śmierci a światłem życia. Kilka uwag na marginesie twórczości Natalii Kalisz.
Tekst do folderu wystawy w Galerii Re:Medium

AKTUALNOŚCI

• Performance „Drzewo Hekate” 2024 / Natalia Anna Kalisz-malarstwo / Paweł Odorowicz– altówka > zobacz

NAGRODY

• Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego / Warszawa / 2019 / realizacja projektu artystycznego „Miny”
z artystką sztuk wizualnych Ewą Żochowską
• Nagroda im. Wiesława Nowickiego za dokonania w dziedzinie malarstwa na rzecz kultury narodowej i miasta Łodzi / 2016
• Stypendium Prezydenta miasta Łodzi dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, animacją i upowszechnianiem kultur / Łódź / 2014
• Nagroda Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi w XXIX Konkursie im. Władysława Strzemińskiego „Sztuki Piękne” / Łódź / 2012
• Nagroda Stowarzyszenia AD REM w XXIX Konkursie im. Władysława Strzemińskiego „Sztuki Piękne” / Łódź / 2012
• Nagroda miesięcznika „Kalejdoskop” w XXIX Konkursie im. Władysława Strzemińskiego „Sztuki Piękne” Łódź / 2012
• Autorski projekt akcji artystycznej „Obraz łączy ludzi – Art Informel” Nagroda w ramach konkursu „Studenci dla Łodzi – kreujemy lokalnie”/ Łódź / 2013

WYSTAWY INDYWIDUALNE

• Galeria ART HUB / „Heksa” / Grafika, malarstwo- Natalia Anna Kalisz / performance „Drzewo Hekate” Natalia Anna Kalisz-malarstwo i Paweł Odorowicz– altówka
• „Grafika i Malarstwo.” / Ekspozycja na otwarcie nowej pracowni autorskiej / Łódź / 2023
• „Limbo” / Grafika i malarstwo / Galeria Bohema Nowa Sztuka / Warszawa / 2018
• „Destrudo” / Grafika, malarstwo, fotografia / Miejska Galeria sztuki w Łodzi / Re Medium / Łódź / 2018
• „Vanitas – Księga Koheleta” / Grafika i malarstwo / Galeria pod Plafonem / Wrocław / 2016
• „Sen o Arche” / Foto Cafe 102 Galeria / Łódź / 2014
• „Grafika warsztatowa & książka artystyczna” / Pro Arte Studio / Łódź /2014
• „Crux” / Grafika, malarstwo, fotografia / Miejska Galeria sztuki w Łodzi / Re Medium / Łódź / 2013
• „Grafika, malarstwo, fotografia. Twórczość Natalii Anny Kalisz – lata 2010–2013” / Pro Arte Studio / Łódź / 2013 / w ramach Łódź Design Festival 2013
• „GRAFIKA”/ Galeria 144 grafiki / Łódź / 2012
• „Pod Powiekami” / Grafika, malarstwo 2010-2012 / Galeria Alternatywna / Łódź / 2012

PROJEKTY I PUBLIKACJE

• „„Królowa Ki-gal” kolekcjonerskie wydanie kart do gry z autorskimi grafikami w nakładzie 35 egzemplarzy w zestawie z oryginalną odbitką graficzną / Łódź / 2017
• „Kozłek”/ Natalia Anna Kalisz / wyd. Księży Młyn / ISBN 978-83-7729-224-2 / Nakład kolekcjonerski z oryginałami grafik wydany w 25 egz. / Łódź / 2014
• „Obraz łączy ludzi – Art Informel” / Happening malarski / Łódź Księży Młyn / 2013
• Fotografie do wierszy Andrzeja Poniedzielskiego / Kalendarz z poezją na rok 2013 / Andrzej Poniedzielski /
„Szumi czas” / Wydawnictwo Jednocześnie / 2012
• „Action Painting- u progu instynktu” / Projekt artystyczny / Galeria Alternatywna / Łódź / 2012
• Projekt „DIALOG” / ilustracje do wiersza „Kamień i mgła” / Wybór wierszy Andrzeja Poniedzielskiego „Jednocześnie”/
Wydawnictwo Jednocześnie / Łódź 2011

WYSTAWY ZBIOROWE

• „W cieniu Wielkiej Bogini ” / Galeria Sztuki Współczesnej / Włocławek / 2023
• „KOMA”/ Galeria ASP / Łódź / 2018
• „Limbo” / Galeria thINK [ARTizDead] / Łódź / 2018
• „Wielka Bogini” Grafika i Malarstwo. / Muzeum w Łowiczu / 2018
•IV Piotrkowskie Biennale Sztuki / Piotrków Trybunalski / 2017
• Czwarty Niezależny Salon Łódzkich Młodych Twórców / Muzeum Miasta Łodzi / Galeria ASP / Łódź / 2017
• Acuerdo en Desacuerdo – W czerni i Bieli / San Jose / Costa Rica / 2016
• Trzeci Niezależny Salon Łódzkich Młodych Twórców/ Galeria ASP, Galeria Bałucka/ Łódź/ 2016
• Acuerdo en Desacuerdo – W czerni i Bieli / Galeria Nacional / Costa Rica 2015
• Drugi Niezależny Salon Łódzkich Młodych Twórców / Centralne Muzeum Włókiennictwa / Łódź / 2015
• EL ART / Wystawa łódzkich młodych twórców / Muzeum Miasta Łodzi / Łódź / 2014
• Nabytki Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi z lat 2013-2014 / Ośrodek Propagandy Sztuki / Łódź / 2014
• Pierwszy Niezależny Salon Łódzkich Młodych Twórców / Wytwórnia / Łódź / 2014
• ELanie ze zbiorów rodziny Majdas / Galeria 87 Urzędu Miasta Łodzi / Łódź / 2014
• Dasein / Grafika Malarstwo Performance / Łódź / Galeria Oficyna / 2014
• R12 Wystawa wyróżnionych dyplomów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi / Rocznik 2012/ Centralne Muzeum Włókiennictwa/ Łódź / 2013
• OTWartA WYSTAWA / Łódź-Tomaszów / Tomaszów Mazowiecki / Łódź / 2012
• Wystawa Pracowni Technik Wklęsłodrukowych / Galeria Grafiki Studenckiej Pomiędzy / Akademia Sztuk Pięknych / Łódź / 2012
• OTWartA WYSTAWA / 11 edycja / Łódź/ 2012
• OTWartA WYSTAWA 10 edycja Łódź / 2011
• R10 Wystawa wyróżnionych dyplomów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi / Rocznik 2010 / Centralne Muzeum Włókiennictwa / Łódź / 2011
• OTWartA WYSTAWA / 9 edycja / Łódź / 2010